Expedice Labská stezka 28. 7. - 2. 8. 2023

Titulek

Vedoucí akce: Petr Matyáš

Místo: Špindlerův Mlýn (mapa)

Termín: 28. července - 2. srpna 2023

Kopírovat odkaz na tuto stránku

V pátek 28. července 2023 vyrazila partička pěti kralupských dětí ve věku 10-16 let ve složení Adri, Vali, Míša, Kuba a Tom do Špindlerova Mlýna, kde je v sobotu ráno čekalo zahájení velkého dobrodružství. Ač byli všichni účastníci poměrně mladí a rozhodně ne trénovaní, chtěli jsme jim ukázat, že dálková cyklistika je především o psychice a jejich předem ne příliš dobře nastavené limity je možné radikálně posouvat.

Během našeho putování podél Labe děti v šesti etapách ujely 280 km a nastoupaly 1437 výškových metrů. Projely 8 okresů (Trutnov, Náchod, Hradec Králové, Pardubice, Kutná Hora, Kolín, Nymburk a Praha-východ) ve třech krajích (Královéhradecký, Pardubický a Středočeský). Navštívily spoustu zajímavých míst, ale především dokázaly překonat své limity.

Pojďme se podívat, jak celá výprava proběhla:

DEN 0. - pátek 28. července 2023.

Na Labskou stezku jsme vyrazili v pátek hned po obědě. Petr se Sašou naložili do aut děti, tetu Míšu, která s dětmi strávila víkend, a Emila, který nám v první půli putování dělal rychlou spojku.

V pozdním odpoledni pak všichni společně dorazili do Krkonoš. Krátce po příjezdu jsme postavili stan a před spaním stihli krátkou procházku do Špindlerově Mlýně.

DEN 1. - sobota 29. července 2023

Trasa: Špindlerův Mlýn - Labská - Vrchlabí - Kunčice nad Labem - Hostinné - Debrné - Horní Nemojov - Les Království - Dvůr Králové nad Labem.
Ujetá vzdálenost: 63,34 km
Nastoupaná výška: 632 m

Na cestu jsme vyrazili po snídani a sbalení všech věcí do auta. S dětmi vyrazili na kolech Petr a Míša. Hned na úvod nás čekalo velmi nepříjemné stoupání na lesní hřebenovku, která nás pod vrcholy Šeřína, Janského vrchu a Žalého provedla až do Vrchlabí. Zde jsme si prohlédli historické centrum a naobědvali se.

Další naše cesta vedla do Hostinného. Krátce po příjezdu na krásné náměstí se začala ozývat bouřka. Z toho důvodu jsme raději uklidili kola i sebe do podloubí, což se za pár minut ukázalo býti prozíravým krokem. Než bouřka skončila, dali jsme si zmrzlinu a popovídali si s místním zdatným cyklistou, který nám říkal, že velký kopec již nepotkáme. Mýlil se. Ještě k další zastávce - přehradě Les Království - jsme nějakou tu stovku metrů museli nastoupat. Odměna v podobě pohádkové přehrady s pohádkovým jménem však za to stála. Dále nás až do kempu čekala cesta mírně zvlněnou krajinou, jeli jsme však převážně z kopce.

Po příjezdu do kempu nás čekalo nemilé překvapení. Kemp je stále ve výstavbě a není v něm sociální zařízení. Domluvili jsme se tak se Safari kempem ve Dvoře, který nám děti do sprchy pustil. Kempu tímto za záchranu děkujeme.

DEN 2. - neděle 30. července 2023

Trasa: Dvůr Králové nad Labem - Kuks - Heřmanice - Jaroměř - Smiřice - Rusek - Piletice - Stříbrný rybník.
Ujetá vzdálenost: 40,82 km
Nastoupaná výška: 153 m

Po náročném prvním dni naší výpravy jsme dopřáli dětem oddych a čas na regeneraci. Půl dne jsme tak strávili ve dvorském Safari parku. Nejprve jsme si prohlédli standardní expozice, poté jsme se projeli i safari busem. Bylo opravdu silným zážitkem vidět kolem sebe stáda zeber, žiraf či antilop.

Po obědě jsme se vydali do kempu a následně vyrazili vstříc dalším kilometrům a dobrodružstvím. Naše první zastávka byla už po cca šesti kilometrech - zastavili jsme se u barokního hospitalu postaveného z podnětu Františka Antonína Šporka a vyzdobeného sochami ctností a neřestí od barokního mistra Matyáše Bernarda Brauna.

Dalším větším městem, které nás čekalo, byla Jaroměř. Dětem jsme slíbili, že jim tam koupíme zmrzlinu. Náměstí nás však překvapilo svou prázdnotou. Za Jaroměří, kousek od soutoku Labe s Metují, jsme potkali stánek u Matchy, kde jsme dětem koupili skvělé domácí limonády.

U Smiřic jsme se na chvíli od Labe odpojili a přes vesničky, které jsou dnes již součástí Hradce Králové, doputovali až na Stříbrný rybník. Těsně před ním nás však spláchla pořádná průtrž mračen. V zápětí přišla ještě jedna, a horší, to jsme však již byli uvnitř stanu, který jsme stihli postavit.

DEN 3. - pondělí 31. července 2023

Trasa: Stříbrný rybník - Hradec Králové - Vysoká nad Labem - Dříteč - Ráby - Pardubice - Srnojedy - Valy u Přelouče - Mělice
Ujetá vzdálenost: 48,82 km
Nastoupaná výška: 219 m

Z kempu jsme zamířili rovnou do centra Hradce Králové. Kluky nejvíce zaujal právě nový, právě v těchto dnech otevíraný, fotbalový stadion. Kolem něj jsme dojeli k řece Orlici a podél ní pokračovali až do samého centra města. Dojeli jsme až na Velké náměstí, kde jsme si vyšli na hradeckou dominantu - Bílou věž. Když jsme se dostatečně pokochali nádhernými výhledy, vrátili jsme se k Orlici. V parku hned vedle ní jsme však píchli, tak jsme museli měnit duši. Odtud jsme podél Orlice dojeli až k jejímu ústí do Labe a dále jsme pokračovali kolem nemocnice na jih z města.

Čekala nás příjemná cesta rovinatou krajinou středního Polabí. V Bukovině jsme dostali chuť na zmrzlinu. Ta se s každou další vesnicí stupňovala. Bohužel jsme však nepotkali obchod, stánek ani hospodu. Zachránili nás až pod Kunětickou horou.

Odtud jsme zamířili do centra Pardubic. Trochu jsme zhřešili, neboť jsme vyslyšeli přání dětí a na oběd zašli do KFC. Pak jsme si projeli historické centrum, ze sedla kol si prohlédli zámek, Perštýnské náměstí a Zelenou bránu - symbol tohoto krásného krajského města.

Od Pardubic jsme pokračovali podél Labe západním směrem. Po cyklostezkách, malých silničkách a lesních cestách jsme dojeli až do Mělic, které se staly místem našeho dalšího noclehu.

DEN 4. - úterý 1. srpna 2023

Trasa: Mělice - Břehy u Přelouče - Kladruby nad Labem - Týnec nad Labem - Nové Dvory - Malín
Ujetá vzdálenost: 33,64 km
Nastoupaná výška: 101 m

V úterý jsme se vzbudili do velmi deštivého počasí, že se nám ani ze stanu nechtělo. Nakonec jsme přeci jen vylezli a pod altánkem, který stál opodál, jsme si dali pořádnou snídani. Pršet přestalo po jedenácté hodině, tak jsme pomalu začali balit věci a nakonec sbalili i mokrý stan.

Na cestu jsme vyrazili krátce po poledni. Brzy po odjezdu začalo opět pršet. Naštěstí to nebyl hustý nepříjemný déšť, ale spíše mrholení. V cestě jsme tak pokračovali. Brzy jsme dojeli do Kladrub nad Labem, kde se nachází slavný hřebčín, který byl dokonce zapsán na seznam světového dědictví. S ohledem na počasí a odpolední překvapení pro děti jsme se však dlouze nezastavovali a jen se pokochali krásou kladrubských koní pouze ze sedel našich kol.

V Týnci nad Labem jsme se zastavili v obchodě. Děti dostaly možnost si koupit cokoliv za 50 Kč. Bylo krásné sledovat, jak se k tomuto nestandardnímu úkolu postavily. Některé děti vybíraly zboží tak, aby z něho získaly potřebnou energii, jiné pak chtěly ty nejvíc cool artikly.

Od obchodu jsme projeli přes týnecké náměstí dolů k řece, tam překonali rekonstruovaný most a pokračovali víceméně jižním směrem přes Nové Dvory do Malína. Velmi nás překvapilo, že nás na místě čekal již postavený a téměř suchý stan (cestou z Týnce nám naštěstí už nepršelo). Náš velký stan, který běžně stavíme ve čtyřech lidech. Náš skvělý řidič Emil ho zvládl postavit sám.

Krátce po příjezdu naložil Emil děti do auta a vyrazil s nimi do Kutné Hory. Pouze Kuba a Tomáš jeli s Petrem na kolech. Cílem našeho výletu bylo České muzeum stříbra. Díky jeho prohlídce jsme se seznámili s technikou středověké těžby stříbra, ale i zavítali do středověkého dolu.

DEN 5. - středa 2. srpna 2023

INTERMEZZO

Protože jsme na dětech po čtyřech náročných dnech kromě radosti z pohybu pozorovali značnou únavu, rozhodli jsme se strávit ještě jednu noc v krásném kempu v Malíně na předměstí Kutné Hory.

Po snídani jsme se rozloučili s Emilem, který nám v první půli byl nepostradatelnou oporou za volantem našeho doprovodného vozidla. Pak jsme se vydali pěšky do kilometr vzdáleného Sedlece, kde jsme navštívili proslulou kostnici. Vidět výzdobu z lidských kostí bylo pro děti silným zážitkem, který opravdu dlouho vstřebávaly. Poté jsme si prohlédli krásný Santiniho Kostel Nanebevzetí Panny Marie a svatého Jana Křtitele. Oběd jsme si dali k restauraci hned vedle kostela.

Po obědě se za námi v kempu stavila Míša, která s námi jela první dva dny. Odpoledne nám zpříjemnil i její překrásný psík, kterého vzala s sebou. K večeru k nám dorazil Albert, Emilův bratr, který velel našemu doprovodnému vozu po zbytek putování.

DEN 6. - čtvrtek 3. srpna 2023

Trasa: Malín - Kutná Hora - Kolín - Veltruby - Velký Osek - Libice nad Cidlinou - Poděbrady - Nymburk - Kostomlátky - Ostrá.
Ujetá vzdálenost: 57,39 km
Nastoupaná výška: 202 m

Čtvrtek byl významným dnem našeho putování, neboť to bylo poprvé, co jsme vůbec nezmokli.

Ráno jsme vyrazili do centra Kutné Hory. Jeho průjezd byl z důvodu stoupání a kočičích hlav pro děti dosti náročný, ale zvládly ho všechny. Odměnou jim byl krásný sjezd přes Hořany, Dolany a Nebovidy až do Kolína. Na kolínském náměstí jsme si dali svačinu a pokračovali krásnými stezkami do Velkého Oseku. Na jeho konci jsme měnili podruhé duši. Celá operace nás však zdržela necelých deset minut. Odtud jsme kolem slavníkovského hradiště v Libici zamířili k soutoku Labe s Cidlinou, kde jsme poobědvali.

Od soutoku s Cidlinou jsme se už od Labe příliš nevzdálili až do cíle naší pouti. Přes Poběbrady jsme dojeli do Nymburka, kde jsme si prohlédli zbytky hradeb a historické centrum. Dětem jsme též koupili zmrzlinu, neboť si ji za dnešní výkon opravdu zasloužily. Do cíle v Ostré nám chybělo posledních 15 km.

Po příjezdu do kempu v Ostré jsme postavili stany pro sebe i kola. Petr s Tomem zajeli na kolech na nákup do nedaleké Lysé a večer nás navštívili Marina a Nikita, kteří se k nám pak v pátek ráno v Lysé přidali.

DEN 7. - pátek 4. srpna 2023

Trasa: Ostrá - Lysá nad Labem - Čelákovice - Káraný - Stará Boleslav - Proboštská jezera.
Ujetá vzdálenost: 34,45 km
Nastoupaná výška: 130 m

Po sbalení stanů jsme vyrazili na západ. První zastávku jsme si dali po pěti kilometrech. Navštívili jsme zámecký park v Lysé nad Labem. Zde jsme si připomněli spojenectví Františka Antonína Šporka, který svého času panství v Lysé podobně jako Kuks vlastnil, s fenomenálním barokním sochařem Matyášem Bernardem Braunem, který zámecký park vyzdobil značným množstvím soch. V Lysé se k nám připojili Marina a Nikita.

Dále jsme pokračovali lesem podél trati k lesní kapličce sv. Václava, která opět vznikla ve spolupráci Šporka a Brauna. Kousek za kapličkou děti zaujal minipumptrack, kde se mohly vyřádit. Že by měly málo kilometrů? Pak nás čekal průjezd chatovou osadou, přechod lávky přes slepé rameno Labe a konečně přejezd velké čelákovické lávky, architektonického klenotu, české dopravní stavby roku 2014.

A byli jsme v Čelákovicích. Ve městě, které je sídlem našeho spolku. Ve městě, které nás od začátku fungování štědře podporuje. V pizzerii Antonio jsme s dětmi poobědvali. Slíbená návštěva cukrárny Karkadé však nevyšla, neboť měli dovolenou.

Po obědě jsme se po labské cyklostezce vydali do Lázní Toušeň. Zde jsme přejeli na pravý břeh řeky a krátce se zastavili u soutoku Labe s Jizerou. Dále jsme přes Káraný a dále lesem dojeli do Staré Boleslavi, kde jsme si zvenku prohlédli poutní kostel Nanebevzetí Panny Marie. Do kempu na Proboštských jezerech to bylo už jen pár kilometrů.

Na Probošťáku jsme se setkali s druhou naší skupinou pod vedením Vaška, která zde trávila poslední týden.

S pár zájemci jsme si dali kratší kolečko přes jezero Lhota, Hlavenec, kde jsme si prohlédli další Braunovo dílo - sousoší císaře Karla VI., které vzniklo při příležitosti císařovy účasti na honu na Šporkově panství. Najeli jsme 20 km.

DEN 8. - sobota 5. srpna 2023

V sobotu jsme se vzbudili do velmi deštivého počasí. Po dlouhé snídani a čekání na lepší počasí jsme sbalili do auta veškerý materiál ze stanů. V tu dobu jsme doufali, že je jen otázkou času, kdy budeme moct sbalit stany a vyrazit. Když pršelo další hodinu a déšť stále neustával, navíc předpověď změnu neslibovala, učinili jsme bolestivé rozhodnutí a naše putování ukončili o den dříve.

Ač jsme cíle dojet až do Kralup nedosáhli. Příliš smutní jsme z toho nebyli, neboť na vině nebyla žádná naše chyba, ale počasí, které stejně neovlivníme. Nebyl tedy důvod se tím příliš trápit. V dané situaci to byla nejlepší varianta, neboť jezdit za vytrvalého deště a riskovat, že nám děti nastydnou, nepřicházelo v úvahu.

Děti, které jsme s sebou měli, se cyklistice pravidelně nevěnují. O to více jsme hrdí, že s námi všech šest etap zvládly a dokázaly neskutečným způsobem posouvat své hranice. Jsme na ně náležitě hrdí!

Celou akci jsme mohli uspořádat díky významné podpoře Města Čelákovic, kterému tímto děkujeme.

Těchto pět odvážných dětí s námi absolvovalo labskou stezku
To jsou ale panoramata!
Modro nebylo jen na obloze.